Enfermements. Le cloître et la prison (VIe-XVIIIe siècle) - Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2011

Enfermements. Le cloître et la prison (VIe-XVIIIe siècle)

Elisabeth Lusset
Julie Claustre

Résumé

This volume consists of a collection of twenty-one papers read at an international conference held in Clairvaux in 2009. As the setting for a conference on the subject of enclosure or enfermement, Clairvaux was uniquely apt since its Cistercian abbey was, for seven centuries, the home of a community of monks who had chosen to live there in claustral seclusion, but in 1808 it was transformed for use as a prison. The theme of enclosure which, for these papers, extends in time from the sixth to the eighteenth century, provides scope for a broad range of approaches and interpretations. Various aspects of enclosure are discussed within the framework of three divergent but complementary viewpoints beginning with the basic concept of confinement and the values attached to it. Secondly, attention is drawn to the practical details of communal living in an enclosed environment and, thirdly, the underlying aims and consequent implementation of enclosure and the effect on those who experienced it in its several forms. An introductory essay written by three of the contributors offers a preliminary clarification necessitated by the recurring use of the terms cloister (‘claustrum’) and prison (‘carcer’) interpreted in different senses, some of them contradictory: as the papers demonstrate, for some individuals the cloister was seen as a prison while for others the reverse was true. The fundamental difference, however, is that the monk has chosen his way of life, but the prisoner has had his forced upon him.
Dès le Moyen Âge, le claustrum et le carcer, le cloître et la prison, ont été associés. Exaltant l’ascèse monastique, Bernard de Clairvaux, pour ne citer que lui, comparait déjà le monastère à une prison ouverte, où seule la crainte de Dieu retenait les moines. Aujourd’hui, les liens entre cloître et prison sont encore perceptibles dans le site exceptionnel de Clairvaux, ancienne abbaye cistercienne fondée au XIIe siècle et transformée en centre pénitentiaire au XIXe siècle. Dans les années 1960-1970, penseurs des institutions répressives et historiens du monachisme ont âprement polémiqué sur l’analogie entre cloître et prison. Afin de dépasser les apories de ces controverses et de renouer les fils du dialogue interrompu entre historiens du cloître et historiens de la prison, cet ouvrage propose une histoire commune des deux enfermements. Il explore les conceptions et les valeurs associées à l’enfermement, les particularités de la vie en milieu clos, la sociologie des groupes exposés à l’enfermement, dans l’ensemble de l’Europe, de l’Espagne à la Saxe et de l’Angleterre à l’Italie, entre le VIe et le XVIIIe siècle. Faisant appel aux meilleurs spécialistes internationaux de ces questions, il privilégie les vues synthétiques plutôt que les études de cas. Il dessine enfin les renouvellements historiographiques intervenus depuis quatre décennies dans les domaines de l’histoire du droit, de l’histoire sociale et de l’histoire religieuse.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01993489 , version 1 (24-01-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01993489 , version 1

Citer

Elisabeth Lusset, Julie Claustre, Isabelle Heullant-Donat (Dir.). Enfermements. Le cloître et la prison (VIe-XVIIIe siècle). Publications de la Sorbonne. , 2011, 978-2-85944-673-4. ⟨hal-01993489⟩
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