Biological versus Foster Children Education : the Old-Age Support Motive as a Catch-up Determinant ? Some Evidence from Indonesia - Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2008

Biological versus Foster Children Education : the Old-Age Support Motive as a Catch-up Determinant ? Some Evidence from Indonesia

Karine Marazyan

Résumé

This paper aims at explaining differences in education among foster-children and between foster and biological children in developing countries. Foster-children whose biological parents are alive may provide old-age support for both their host and biological parents. Therefore foster-children have lower returns to education than biological children and should receive less human capital investment in household where both types of children live together. However, in households where foster-children are alone, host parents will over-invest in their education to ensure that the expected old-age support will equal a minimum amount to survive. Using data from Indonesia, we provide some evidence supporting our hypothesis.
Dans ce papier, nous cherchons à expliquer les différences d'éducation entre les enfants confiés et entre ces derniers et les enfants biologiques, dans les pays en développement. Les enfants confiés dont les parents biologiques sont vivants auront à prendre en charge à la fois leurs parents biologiques et leurs parents d'accueil durant leurs vieux jours. Ainsi, les enfants confiés ont un rendement d'éducation inférieur, du point de vue des parents d'accueil, relativement aux enfants biologiques. Les premiers recevront donc moins d'éducation que les seconds dans les ménages où les deux types d'enfants coexistent. En revanche, les parents d'accueil surinvestiront dans l'éducation de leurs enfants confiés s'ils n'ont pas d'enfants biologiques. Une analyse empirique réalisée sur des données indonésiennes valide notre hypothèse.
Fichier principal
Vignette du fichier
V08042.pdf (302.16 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00293074 , version 1 (03-07-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00293074 , version 1

Citer

Karine Marazyan. Biological versus Foster Children Education : the Old-Age Support Motive as a Catch-up Determinant ? Some Evidence from Indonesia. 2008. ⟨halshs-00293074⟩
139 Consultations
177 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More