Essays on Firms' Private Information - PSE_PhD_thesis Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2020

Essays on Firms' Private Information

Essais sur l'information privée des entreprises

Résumé

This thesis consists of three chapters and is organized in two parts. Each part deals with a particular theoreticalissue of firms' private information.The first part of the thesis is devoted to the architecture of global warming policies and firms' private information.The first chapter analyses which global agreement can be implemented in presence of two-tiers asymmetry of information coming from both countries and domestic firms. We impose several key constraints on the design of such a regulatory policy: heterogeneity of countries, two-tier private information both at domestic and international levels and full participation. We derive the optimal first and second-best agreement. It is shown that the optimal global agreement does not always entail a uniform price for carbon. In presence of domestic firm's private information, the second-best agreement entails prices for carbon that differ from one country to another. We thereby highlight the failure of the Law of One Carbon Price. In the second part of the thesis that comprises two chapters, I study the interaction between two communication tools --- price signaling and third-party disclosure --- that firms may use to reveal their private information to consumers. The second chapter examines a third-party disclosure that consists in a certification handled by a middleman: a certifier. A monopolist has the choice between paying for that disclosure or using price to signal quality. The strategic certifier is either a for-profit entity or an entity that defends the monopolist' interest. I first show that the structure of audit costs incurred by the middlemen affects the type of monopolist that chooses certification. I then show that the characteristics of the certification ---audit probability and certification fee--- vary with the motivation of the strategic middleman. More specifically, a for-profit certifier, whenever it is possible, will not audit and put the highest feasible fee while a certifier defending the monopolist will audit with a certain probability and select the lowest possible fee. This chapter thereby contributes to a better understanding of the certification industry.The last chapter studies a third-party disclosure that consists of two steps: certification and labeling. It involves two middlemen --- the certifier and the owner of the label --- and it includes a certification fee and a price for the label. A monopolist has the choice between paying for that disclosure or signaling quality through price.I derive the disclosure when the certifier is a for-profit private entityand the label owner is private either a for-profit entity or an entity that defends the monopolist' interest. I show that, when the label owner defends the monopolist, the price of that label and the sharing of the surplus depend on the nature of certifiers' competition. In particular, I find that, a label owner defending the monopolist in order to prevent the certifier from capturing the surplus should favor competition between certifiers or, when that is not possible, monetize the label.
Cette thèse est constituée de trois chapitres et s'organise en deux parties. Chaque partie traite d'un problème théorique particulier relatif à la question de l'information privée des entreprises.La première partie traite de l'architecture des politiques environnementales et de l'information privée des entreprises. Le premier chapitre analyse la possibilité de mettre en place un accord climatique international quand l'asymétrie d'information touche à la fois les pays et les entreprises domestiques. Nous prenons en compte les contraintes clés dans la modélisation d'un tel accord: hétérogénéité des pays, asymétrie d'information aux niveaux national et international et participation de tous les pays. Nous obtenons l'accord de premier et de deuxième rang. Nous montrons que l'accord optimal ne se caractérise pas nécessairement par un prix unique du carbone. En effet, en présence d'un double niveau d'asymétrie d'information, l'accord de deuxième rang se définit par des prix du carbone qui diffèrent d'un pays à l'autre. Nous mettons ainsi en lumière la sous-optimalité d'un accord qui reposerait sur un prix unique du carbone. La seconde partie de la thèse, organisée en deux chapitres, s'intéresse à l'interaction entre deux outils de communication le signal par le prix et la divulgation d'information par un tiers qui sont utilisés par les entreprises pour révéler leur information privée aux consommateurs. Le deuxième chapitre s'attache à l'examen d'une divulgation d'information par un tiers sous la forme d'une certification menée par un intermédiaire: un certificateur. Un monopole a le choix entre payer pour cette certification ou utiliser son prix pour signaler sa qualité. Le certificateur est stratégique, soit à la recherche de son propre profit, soit il agit dans l'intérêt du monopole. Je montre tout d'abord que la structure des coûts d'audit engagés par le certificateur détermine le type de monopole qui choisit la certification. Je montre ensuite que les caractéristiques de la certification la probabilité d'audit et les frais de certification varient selon la motivation du certificateur. Le troisième chapitre étudie une divulgation d'information par un tiers qui se caractérise par deux étapes: la certification et l'obtention d'un label.Celle-ci implique deux intermédiaires: un certificateur et un détenteur du label et deux types de coût: un frais de certification et un prix du label. Un monopole choisit entre payer pour cette divulgation ou signaler sa qualité par le prix. Je caractérise la divulgation quand le certificateur maximise son profit et le détenteur du label est soit à la recherche de son propre profit, soit il agit dans l'intérêt du monopole. Je montre que, quand le détenteur du label défend le monopole, le prix du label ainsi que la répartition du surplus dépendent de la nature de la compétition entre certificateurs. En particulier, si ce détenteur du label souhaite empêcher la capture du surplus par un certificateur, il devra favoriser la compétition entre certificateurs ou, quand cela est impossible, choisir un prix du label élevé.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03168315 , version 1 (12-03-2021)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03168315 , version 1

Citer

Aurore Staes. Essays on Firms' Private Information. Sociology. École des hautes études en sciences sociales (EHESS), 2020. English. ⟨NNT : 2020EHES0091⟩. ⟨tel-03168315⟩
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