Eros/Amor ist ein Fallensteller - Mètis. Anthropologie des mondes grecs et romains Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens Année : 2021

Eros/Amor ist ein Fallensteller

Eros/Cupid is a Trapper or: Whoever Digs a Trap for Others Falls into it Himself

Eros / Cupidon est un piègeur, ou : tel est pris qui croyait prendre

Résumé

Eros/Amor/Cupido is a hunter and the most popular prey of the winged god include birds and the psyche butterfly. He follows them like a human hunting fowler with glue rods or small bird traps. But he can also get caught in his own trap. In addition to a series of Augustan stone and glass gems that show a crying Cupid boy in the trap, a previously unique late Hellenistic gem picture is presented here for the first time. This garnet from the Hansmann collection shows a wildly gesticulating youthful Eros, who wants to free himself from the trap holding his leg. According to the Hellenistic epigram poetry, this is the ambiguity of Eros, changing from hunter to hunted, from god to human and the other way round. Eros being hunted like a bird is a motive not only in the homoerotic world of the classical age but also in Roman art and poetry like in Ovid’s Ars Amatoria. A gem with such a motif in a ring could have been a love gift to express that the one who hurts his or her lover can himself be exposed to pain if the conditions change.
Éros / Amor / Cupido est un chasseur et les proies les plus populaires du dieu ailé comprennent les oiseaux et l’âme papillon. Il les suit comme un chasseur humain avec des bâtons de glue ou de petits pièges à oiseaux. Mais il peut aussi se faire prendre dans son propre piège. En plus d’une série de gemmes en pierre et en verre de l’époque augustéenne qui montrent un Cupidon en pleurs pris dans le piège, une gemme hellénistique tardive jusqu’ici unique est présentée ici pour la première fois. Ce grenat provenant de la collection Hansmann montre un jeune Éros gesticulant qui veut se libérer du piège qui tient sa jambe. Selon les épigrammes hellénistiques, c’est l’ambiguïté d’Éros, passant du chasseur au chassé, du dieu à l’humain et inversement. Un bijou avec un tel motif serti en bague aurait pu être un cadeau amoureux servant à exprimer que celui qui blesse son amant peut être aussi lui-même exposé à la douleur si les circonstances changent.

Dates et versions

hal-03708441 , version 1 (29-06-2022)

Identifiants

Citer

Carina Weiss. Eros/Amor ist ein Fallensteller: Oder: Wer anderen eine Falle stellt, tritt selbst hinein. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 2021, N.S.19, pp.57-78. ⟨10.4000/books.editionsehess.31820⟩. ⟨hal-03708441⟩

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