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Other Publications Year : 2001

Employment Double Dividend and Wage Determination

(1, 2) , (1, 2)
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Abstract

This paper investigates the double dividend issue in a general equilibrium model of a closed economy in which polluter are firms and households, and firms are monopolistic competitors on the non polluting good market. We compare the effects of the reform on employment for two non-competitive labor-market scenarios: a wage bargaining model and an efficiency wage model. Moreover, three characteristics of the unemployment benefits are considered: fixed in real terms, indexed to production price or fixed replacement ratio. It is shown that if environmental taxes pre-exist, such a reform can boost employment if and only if at least households energy consumption is taxed regardless the unemployment scenarios. Moreover the reform yields more easily a second dividend if wages are negotiated than in efficiency wage model. Finally, the maximum level of initial environmental taxes rates compatible with an employment dividend depends on the characteristics of the unemployment benefits.
L'objet de notre article est de proposer un cadre unifié pour établir des résultats les plus généraux possibles et répondre aux doutes exprimés par certains quant à l'éventualité d'un double dividende en termes d'emploi comme en termes d'efficacité. Nous raisonnons dans un cadre d'équilibre général en concurrence imparfaite sur le marché des biens, où trois types d'agents sont distingués : les salariés, les chômeurs et les rentiers. Deux modes de formation non concurrentielle des salaires sont envisagés (les négociations salariales et le salaire d'efficience), ainsi que différents modes d'indexation des allocations chômage. Nous montrons alors qu'un second dividende en termes d'emploi ne peut apparaître dans le cas où seules les entreprises sont soumises à l'écotaxe. Par ailleurs, lorsque tous les agents sont taxés, le double dividende est d'autant plus facilement réalisable que le degré de concurrence sur le marché des biens est faible et que les salariés ont la possibilité de reporter la charge fiscale sur les autres agents. En outre, la réforme fiscale conduit plus aisément à un double dividende dans le cas des négociations salariales que dans celui du modèle de salaire d'efficience. Enfin, il existe un taux de taxe initial maximal des taxes environnementales pour obtenir un dividende d'emploi et il dépend du mode d'indexation des allocations chômage.
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Dates and versions

hal-00471276 , version 1 (07-04-2010)

Identifiers

  • HAL Id : hal-00471276 , version 1

Cite

Mireille Chiroleu-Assouline, Lionel Lemiale. Employment Double Dividend and Wage Determination. 2001, http://mse.univ-paris1.fr/MSEFramCahier2001.htm. ⟨hal-00471276⟩
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