I. Sardis and H. C. Butler, The Excavations. Part, vol.1, 1910.

T. L. Sardis-x-=-shear, Terra-cottas. Part 1. Architectural Terra-cottas, 1926.

X. Sardis and C. D. Curtis, Jewelry and Gold Work, 1925.

A. Sardis-m5-=-ramage, Lydian Houses and Architectural Terracottas, 1978.

. Sardis, A. Ramage, and P. Craddock, King Croesus' Gold: Excavations at Sardis and the History of Gold Refining, 2000.

G. M. Sardis-r1-=-hanfmann and J. C. Waldbaum, A Survey of Sardis and the Major Monuments outside the City Walls, 1975.

G. M. Sardis-r2-=-hanfmann and N. H. Ramage, Sculpture from Sardis: The Finds through 1975, 1978.

. Sardis and N. D. Cahill, Love for Lydia: A Sardis Anniversary Volume Presented to Crawford H, Greenewalt Jr, 2009.

, Die architektonischen Terrakotten Kleinasiens, 1966.

E. Akurgal, Griechische und römische Kunst in der Türkei, 1987.

E. Akurgal, Die Kunst Anatoliens von Homer bis Alexander, 1961.

P. Amandry, Rapport préliminaire sur les statues chryséléphantines de Delphes, vol.63, pp.86-119, 1939.

R. D. Barnett, « Early Greek and Oriental Ivories, vol.68, pp.1-25, 1948.

H. K. Bhabha, The Location of Culture, 1994.

M. Billot, Style et chronologie des terres cuites architecturales de Sardes, pp.263-294, 1980.

K. Bittel, Les Hittites, 1976.

J. Boardman, Les Grecs Outre-Mer, 1995.

C. Broodbank, The Making of the Middle Sea: A History of the Mediterranean from the Beginning to the Emergence of the Classical World, 2013.

R. M. Cook and P. Dupont, , 1998.

A. Coulié, La céramique thasienne à figures noires, 2002.

C. Fr, « Observations sur le sarcophage de Polyxène et les styles de l'Ionie du Nord à la fin de l'archaïsme, 2015.

C. Fr, Sur la diffusion de quelques modèles stylistiques corinthiens dans le monde colonial de la deuxième moitié du VII e siècle, pp.227-254, 2003.

C. Fr, « Crotone et Sybaris : esquisse d'une analyse historique de la koinè culturelle achéenne, Gli Achei e l'identità etnica degli Achei d'Occidente, pp.397-423, 2002.

C. Fr, « La diffusione dei modelli stilistici greco-orientali nella coroplastica arcaica della Grecia d'Occidente », dans Magna Grecia e Oriento Mediterraneo prima dell'età ellenistica, pp.427-455, 1999.

C. Fr, « Sybaris : La production artistique, pp.539-559, 1992.

C. Fr, Tradition et innovation dans les ateliers corinthiens archaïques : matériaux pour l'histoire d'un style, vol.112, pp.91-166, 1988.

C. Fr, Les protomés féminines archaïques. Recherches sur les représentations du visage dans la plastique grecque de 550 à 480 av, 1983.

M. Denoyelle, Chefs-d'oeuvre de la céramique grecque dans les collections du Louvre, 1994.

A. Dumont, « Note sur des bijoux d'or trouvés en Lydie, vol.3, pp.129-130, 1879.

A. Duplouy, L'individu et la cité. Quelques stratégies identitaires et leur contexte, vol.108, pp.61-78, 2006.

E. R. Dusinberre, Aspects of Empire in Achaemenid Sardis, 2003.

R. Étienne, , 2010.

J. Floren, Die griechische Plastik, I. Die geometrische und archaische Plastik, 1987.

A. Gell, Art and Agency. An Anthropological Theory, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01658893

M. Gras, La Méditerranée archaïque, 1995.

C. H. Greenewalt, Ritual Dinners in Early Historic Sardis, 1976.

C. H. Greenewalt, « Two Lydian Graves at Sardis », CSCA 5, pp.113-145, 1972.

C. H. Greenewalt, « An Exhibitionist from Sardis », dans Studies Presented to George M. A. Hanfmann, pp.29-46, 1971.

C. H. Greenewalt, « Orientalizing Pottery from Sardis: The Wild Goat Style, vol.3, pp.53-89, 1970.

C. H. Greenewalt, « Lydian Vases from Western Asia Minor », CSCA 1, pp.138-154, 1968.

A. Greifenhagen, Ein architektonisches Terrakottarelief aus Kleinasien, vol.81, pp.44-47, 1966.

A. Greifenhagen, Schmuck und Gerät eines lydischen Mädchens, vol.8, pp.13-19, 1965.

G. M. Hanfmann, Sardis from Prehistoric to Roman Times, 1983.

G. M. Hanfmann, On the Gods of Lydian Sardis », dans Boehmer R. M., Hauptmann H. (Hrsg.), Beiträge zur Altertumskunde Kleinasiens. Festschrift für Kurt Bittel, pp.219-231, 1983.

G. M. Hanfmann, « Lydian Relations with Ionia and Persia, dans Proceedings of the Xth International Congress of Classical Archaeology, pp.25-35, 1978.

G. M. Hanfmann, From Croesus to Constantine, 1975.

G. M. Hanfmann and L. ;-«-greece, The Impact of Hellenic Culture », dans Le rayonnement des civilisations grecque et romaine sur les cultures périphériques, pp.491-499, 1965.

G. M. Hanfmann and A. H. Detweiler, From the Heights of Sardis », vol.14, pp.3-12, 1961.

G. M. Hanfmann and K. Z. Polatkan, Three Sculptures from Sardis in the Manisa Museum, vol.4, pp.55-65, 1959.

R. A. Higgins, Greek and Roman Jewellery, 1961.

P. Horden and N. Purcell, The Corrupting Sea: a Study of Mediterranean History, 2000.

J. Keil, Die Kulte Lydiens », dans Anatolian Studies, pp.239-266, 1923.

M. Kerschner and W. Prochaska, « Die Tempel und Altäre der Artemis in Ephesos und ihre Baumaterialien, vol.80, pp.73-154, 2011.

E. Langlotz, Studien zur nordostgriechischen Kunst, 1975.

E. Langlotz, Frühgriechischen Bildhauerschulen, 1927.

L. Fr, L'autre guerrier : archers, peltastes, cavaliers dans l'imagerie attique, 1990.

I. Malkin, Cultural Mixture in Ancient and Modern Historiography, 2014.

M. E. Mallowan, Nimrud and its Remains, 1966.

S. Mollard-besques, Catalogue raisonné des figurines et reliefs en terre-cuite grecs, étrusques et romains, 1954.

I. Morris, Mediterranean Paradigms and Classical Antiquity, pp.30-55, 2005.

I. Morris, « Mediterraneanization », Mediterranean Historical Review, vol.18, pp.30-55, 2003.

U. Muss, Die Bauplastik des archaischen Artemisions von Ephesos, 1994.

G. Nenci, « I donativi di Creso a Delfi, pp.319-331, 1993.

A. Ohnesorg, Der Kroisos-Tempel. Neue Forschungen zum archaischen Dipteros der Artemis von Ephesos, 2007.

I. Özgen and J. Öztürk, Heritage Recovered. The Lydian Treasure, 1996.

H. W. Parke, Croesus and Delphi, vol.25, pp.209-232, 1984.

H. Philipp, Glanzvolle Silhouetten. Meisterwerke archaischer Toreutik im Badischen Landesmuseum, 2014.

P. Fr, , 1987.

F. N. Pryce, Catalogue of Sculpture in the Department of Greek and Roman Antiquities of the British Museum, Prehellenic and Early Greek, vol.I, 1928.

R. Chr, « Five Lydian Felines, vol.93, pp.379-393, 1989.

R. Chr, « Archaic Architectural Terracottas from Sector ByzFort at Sardis, vol.63, pp.361-390, 1994.

M. J. Rein, « Toward a Definition of Lydian Sculpture, AJA, vol.98, p.324, 1994.

R. Cl, La sculpture grecque, 1994.

C. H. Roosevelt, The Archaeology of Lydia, from Gyges to Alexander, 2009.

T. ?are, « An Archaic Ivory Figurine from a Tumulus Near Elmali: Cultural Hybridization and a New Anatolian Style, vol.79, pp.53-78, 2010.

T. L. Shear, The Lion Group at Sardis, vol.13, pp.127-137, 1931.

A. H. Smith, A Catalogue of Sculpture in the Department of Greek and Roman Antiquities, 1892.

T. Cl, La Lidia arcaica, 1979.

M. Y. Treister, Hammering Techniques in Greek and Roman Jewellery and Toreutics, 2001.

T. Kl, Die archaischen Skulpturen von Didyma. Beiträge zur fruhgriechischen Plastik in Kleinasien, 1970.

R. Vollkommer, ». ;-«-men, L. Dans, and . Vi, , pp.462-473, 1992.

E. Walter-karydi, Äolische Kunst », dans Studien zur Griechischen Vasenmalerei, AK Beiheft, vol.7, pp.3-18, 1970.

N. A. Winter, Sarkophage und Ostotheken), die hauptsächlich aus dem Rauhen Kilikien stammen und das materielle Erbe des Rauhes Kilikien zwischen frührömischer Zeit und dem 4. Jh. n. Chr. reflektieren. Um einen aktuellen Blick auf diese Materialgruppe zu werfen, bietet dieser Aufsatz einen detaillierten Katalog der Objekte. Aus vielen Gründen sind diese Skulpturen typisch für das Rauhe Kilikien. Diese Studie soll durch die Katalogisierung der Skulpturen einen Beitrag zur Valorisierung der Museen der türkischen Südküste leisten und unsere Kenntnisse zu den Steindenkmälern in Kleinasien erweitern, Greek Architectural Terracottas from the Prehistoric to the End of the Archaic Period, Oxford. Résumés Ergün Lafl?, Eva Christof Römische Skulpturen im Museum von Anamur in Kilikien Zusammenfassung: Das Museum von Anamur besitzt 25 römische Steindenkmäler (Skulpturen, Stelen, Votivaltäre, 1993.

. Roman, sarcophagi and ostothecs) originating mostly from Rough Cilicia and mirroring the material heritage of Rough Cilicia from the Early Roman Imperial period to the 4th century A.D. In order to give an updated insight into the material, a detailed catalogue of these objects is presented here. For many reasons, the sculptures of this museum are typical for Rough Cilicia. This is also a contribution to the valorisation of museums in southern Turkey and aims to encourage the collection and broadening of knowledge of stone monuments in Asia Minor, the Museum of Anamur in Cilicia Abstract: The Museum of Anamur in Cilicia houses 25 pieces of ancient stone monuments (sculptures, steles, votive altars

, Their technique can be compared with that of Delos in the 2nd century B.C. A lot of Delian statuettes present traces of different processes of copy, as though an experimental research had occupied some workshops to respond to an increasing demand for domestic statues. Kyme's pieces pose questions on the diffusion of sculptural techniques and the influence of the centers of technical innovation as was Delos during the 2nd century B.C. Keywords: Sculpture, Unfinished Pieces, Copying Process, Résumés Distribution of the Techniques of Sculpture in the Hellenistic Space: Interest of the Technical Appreciations Abstract

, En Lycie orientale, un autre monument particulier en raison de sa morphologie et de son décor, le présumé Ptolémaion, témoigne quant à lui d'un important chantier au III e siècle dans la ville de Limyra. Une étude préliminaire des blocs remployés dans les remparts de cette cité montre qu'au moins un autre grand monument de type grec, propylon ou temple, y avait été élevé à la même époque. L'étude de la décoration de ces édifices peut permettre d'esquisser une nouvelle approche des foyers de création artistique, Résumé : Les trois temples du Létôon de Xanthos offrent un ensemble de décors architecturaux de style purement grec dont la présence étonne en Lycie

. Mots-clés, In Limyra (Eastern Lycia) the remains of the so-called Ptolemaion show that a major construction project was carried out in the city during the 3rd century B.C. Blocks recycled in the city-wall indicate that another important building of Greek type (propylon or temple) was also erected there around the same time. The study of the architectural decoration of these monuments may allow for a new approach to artistic creation and influences in Asia Minor in Hellenistic times, Lycia, Letôon (Xanthos), Limyra, Architecture, Décoration architecturale, Époque hellénistique. Architectural Sculpture in Lycia in Hellenistic Times Abstract: The three temples erected in the Letoon sanctuary near Xanthos

, Au cours de ces dix dernières années et au gré des expositions ou des programmes de restaurations organisés par le Louvre, il a été possible d'analyser le marbre de nombreuses oeuvres de cet ensemble, en partenariat avec Annie et Philippe Blanc et le laboratoire de biominéralisation et paléoenvironnement de l'université Pierre et Marie Curie, Sorbonne Universités, Ludovic Laugier Marbres d'Asie Mineure dans les collections grecques du Louvre : résultat des analyses récentes Résumé : Le département des Antiquités grecques, étrusques et romaines du musée du Louvre conserve une importante collection de sculptures d'Asie Mineure, découvertes entre autres à Milet, Didymes, Magnésie du Méandre et Smyrne

, Mots-clés : Sculpture, Asie Mineure, Période hellénistique, Analyses de marbre